Home Teknik SAE 16

SAE 16

De nye krav til emissioner for personbiler – specielt kravene om reduceret CO2 emissioner –
gør at SAE (Society of Automotive Engineers) er udkommet med en ny norm kaldet SAE 16, s
om dækker over ultra lav-viskositets motorolier.

Den primære årsag til denne udvikling er at motorfabrikanterne anvender al tænkelig teknologi
til at nedsætte brændstofforbruget i fremtidens motorer, og motorolien kan hjælpe kraftigt til med dette.
En lavere viskositet nedsætter både oliens interne friktion og friktionen i motoren,
hvilket er medvirkende til at reducere forbruget af benzin og diesel.

SAE J300 Viscosity Classification - Motor Oil ( April 2013)


SAE Viscosity Grade

Low Temp. Cranking
(mPa.s)
max at temp °C

Low Temp. Pumping
(mPa.s)
max at temp °C

Minimum Kinematic
(mm2
/s)
at 100°C

Maximum Kinematic
(mm2
/s)
at 100°C

Hi-Temp. Hi-Shear
(mPa.s)
at 150°C @ 10/s

0W

6,200 @ -35

60,000 @ -40

3.8

5W

6,600 @ -30

60,000 @ -35

3.8

10W

7,000 @ -25

60,000 @ -30

4.1

15W

7,000 @ -20

60,000 @ -25

5.6

20W

9,500 @ -15

60,000 @ -20

5.6

25W

13,000 @ -10

60,000 @ -15

9.3

16

6.1

8.2

2.3

20 ny

6.9

9.3

2.6

20 gl

5.6

9.3

2.6

30

9.3

12.5

2.9

40

12.5

16.3

2.9

40

12.5

16.3

3.7

50

16.3

21.9

3.7

60

21.9

26.1

3.7

5W-50

6,250 @ -35

30,000 @ -40

16.9

18.0

5.0

SAE Viscosity of Automotive Gear Oils - SAE J306 (Jan 2005 )

SAE
Viscosity Grade

Maximum Temperature
for a viscosity of
150,000 cP (°C)

Minimum Viscosity
at (cSt) a 100°C

Maximum Viscosity
at (cSt) a 100°C

ASTM D 2983

ASTM D 445

ASTM D 445

70W

-55

4.1

--

75W

-40

4.1

--

80W

-26

7.0

--

85W

-12

11.0

--

80

--

7.0

<11.0

85

--

11.0

<13.5

90

--

13.5

<18.5

110

--

18.5

<24.0

140

--

24.0

<32.5

190

--

32.5

<41.0

250

--

41.0

--

70W-90

-55

16.9

18.0

AE 5W-50 rating shown above is MM BMB 20130906rev1